fbpx skip to Main Content
VINTUGG OCH NÖRDSNACK
ATT NJUTA AV VIN ÄR LÄTT, MEN ATT KOMMUNIKERA OM DET ÄR SVÅRT.

Vad folk verkligen vill veta är hur viner smakar och hur de skiljer sig från varandra. Tyvärr är vårt dagliga ordförråd svagt när det gäller dofter och smaker – de områden där vin utmärker sig.

 

DET FANTASTISKA SPRÅK SOM ANVÄNDS I VINRECENSIONER KAN VARA FÖRVIRRANDE OCH IBLAND ÄVEN OAPTITLIG.

 

HÄNG MED I JARGONGEN

Vinetiketter och restaurangvinlistor behandlar sällan smaken av vin, de förmedlar oftare ingredienser och vinregioner. Det första steget för att förstå vin är att lära sig hur man pratar om upplevelsen av vinprovning och hur man tolkar vad andra säger.

För nybörjare är en handfull termer som beskriver vinets egenskaper det enda som behövs. Nyckeln är att ta sig an utmaningen på ett organiserat sätt, med en sensorisk checklista med egenskaper som är rimligen objektiva.

 

DEAL IN DESCRIPTORS

När vi tänker på vinspråk tenderar vi att föreställa oss vinetiketttermer: druvnamn som Chardonnay eller vinbeteckningar som Bordeaux. Men de mest användbara vintermerna för nybörjare är beskrivningar. Dessa ord kan hjälpa oss att beskriva de vinkvaliteter vi njuter mest av och undvika de vi inte gör. Det finns två huvudtyper av vinbeskrivningar, som vi kallar indirekta och direkta. Varken är rätt eller fel. De är helt enkelt olika sätt att prata om vin.

INDIREKTA VINTERMER

Experter målar ofta upp en poetisk ”ordbild” av ett vins smak för att snabbt förmedla komplexa idéer till sin publik. Dessa termer:

• beskriva vin metaforiskt genom att jämföra det med andra upplevelser

• beskriva subjektiva egenskaper som kan uppfattas olika av varje individ

• är obegränsat i antal och kan innehålla ord som förmedlar känslor och partiskhet

• försöker ofta, genom ett suggestivt språk, fånga svårfångade dofter och smaker

• är mycket effektiva för att motivera försäljning, som används i marknadsföring och media

• är bäst lämpade för enkelriktad kommunikation från ett vinproffs

DIREKTA VINTERMER

För att utvärdera viner utan passion använder proffs specifik terminologi för de viktigaste av vinets sensoriska egenskaper. Dessa termer:

• beskriva vinets primära egenskaper – som färg, sötma och styrka— vanligtvis på en kraftskala

• hänvisa till objektiva egenskaper som de flesta människor uppfattar på samma sätt

• är begränsat i antal och tenderar att vara konkreta termer som förmedlar mindre personliga partier

• identifiera faktiska sensoriska egenskaper, som hur vin ser ut, smakar, doftar och känns

• är mycket effektiva för jämförande analyser, som används vid vinframställning och utbildning

• hjälpa till att underlätta meningsfull tvåvägskommunikation

VINORD

Exempel på ord som ofta kan dyka upp i vinsammanhang.

Dekantera

Cuvée

Terroir

Fruktigt

Fyllig

Jordnära

Stramt

Lagringsbart

Drickfönster

Cigarrlåda

Tropisk ton

Fat

Mineral

Petroleum

Blommig